مصطفى كامل: البعض في النقابة طلبو فلوس من مطربي المهرجانات

مصطفى كامل

انتقد المطرب مصطفى كامل، نقيب الموسيقيين الماضي، مرسوم النقابة  باستحداث شعبة حديثة لمُغني المهرجانات تحمل اسم “الأداء الفني”.

وصرح كامل، أثناء حواره مع الإعلامية بسمة وهبة، مقدمة برنامج “يومياً”، عبر شاشة “on e”: “أي حد لو غنى بابا فين بابا هنا ده تأدية فني، وأمي لما بتقف في المطبخ وتقول هل رأى الحب سكارى تاخد كارنيه؟”.

وأزاد: “قلت إن كل من هو صوته جيد ومقبول يقصد بيغني، أكثرية جيلنا نجوم سوبر ستار وأعضاء عاملين داخل النقابة ورقاصات معاها كارنيه عامل في النقابة، وناس مش بتشتغل الشغلانة ومعاها الكارنيه”.

وتابع: “المهرجانات نوع من المزيكا، ومن حق الولاد يغنوا زي شعبان عبدالرحيم، وكل من يصلح للغناء والأداء لازم ياخد كارنيه ولكن في حدود الآداب العامة”.

وأردف: “هاني شاكر صاحبي من 25 سنة، لكنه أخد قرار ورجع فيه، وقد كانت من ضمن مناشداتي إننا نهتم بأي صوت كويس زي شعبان عبدالرحيم وسعد الصغير، ونهتم بحسن الأداء، كنت أتمنى إن القرار يكون لجنة من خارج النقابة عشان يختبروا مغني المهرجانات، عشان كان في مطربين بيقولوا إنهم بيطلبوا يروحوا أفراح ببلاش لناس من النقابة”.

وواصل: “الخطاب ده اتقالي شخصيًا واتقالي على الفلوس اللي اتطلبت منهم، وكلمني مطرب عمل شوشرة على باب النقابة، وقالي على إن في 2 طلبوا منه 300 و400 ألف جنيه، ولما كنت النقيب كان عندي فرح مع مطرب، وقالي على عضو مجلس ضروري أجيب له موبايلات شهريًا، والمطرب ده حي يرزق”.

Leave A Reply

Your email address will not be published.